موضوع: مدیریت کلاس
هدف: 1. ایجاد نظم و انضباط 2. مطلوب کردن تدریس 3. ایجاد یادگیری در دانش آموزان
مدیریت کلاس درس اشاره به اقدامات و استراتژیهای معلمان برای حفظ نظم دارد نظارت مداوم بر رعایت قواعد و مقررات، ثبت و نگهداری دقیق کار های تحصیلی وتکالیف دانش آموزان وکنترل چگونگی روابط بین معلم و دانش آموزان یکی از کاربردهایی ضروری مدیریت کلاس است
برای رسیدن به نتایج مطلوب آموزشی و مشارکت همهجانبه دانش آموزان در کلاس درس اولین قدم وجود مدیریت و نظم حاکم بر کلاس درس است. اگر اولین قدم در این امر که همان حفظ نظم است رعایت نشود گام های دیگر یادگیری نیز میسر نخواهد شد.
راهکارهایی در رابطه با مدیریت کلاس درس:
- قوانین برای کلاس طراحی کنید. مشکلات انضباطی در کلاس که ناشی از نبودن مقررات یا اجرا نشدن آن است، از بزرگترین آفتهای محیطهای آموزشی است. تدوین قوانین کلاسی و تشریح آن برای فراگیران و آگاهی دادن به آنها، باعث ایجاد گرایش به نظم در کلاس و درنهایت موجب عملکرد مثبت فردی و گروهی میشود(حقانی، ۱۳۹۴). باید با دقت بالا قوانین و رویهها را برای مدیریت صحیح دانش آموزان در چهارچوب اهداف آموزشی طراحی و اجرا کرد. همچنین باید نوع برخورد با مواردی که این قوانین را نقض میکنند، طراحی کرد، و دانشآموز پی ببرد که کلاس درس قوانینی دارد که تخطی از آن به زبان اوست و تفاوت بین او و کسانی که این کار را انجام ندادهاند، وجود دارد. از سوی دیگر طراحی این برخوردها باعث افزایش اعتمادبهنفس شما میشود. سعی کنید دانش آموزان در این طراحی مشارکت داشته باشند.
- دانش آموزان را با اسم صدا کنید و سعی کنید اسامی آنها را از همان ابتدای سال یاد بگیرید. این کار یعنی اینکه شما آنها را میشناسید، به مسائل و رفتار آنها حساس هستید و اهمیت میدهید و با آنها در کلاس همراه هستید. آنها نیز در عوض خود را جزیی از کلاس میدانند. همچنین باعث میشود معلم بادانش آموزان خود روابط پسندیدهای داشته باشد.
- به دانش آموزان عزتنفس بدهید: به هر مقدار که دانش آموزان در کلاس درس و تصمیمهای آن مشارکت داشته باشند و از توانمندیهای آنها استفاده شود، عزتنفس بیشتری خواهند داشت. همچنین با تأکید بر پیشرفتهای او و بزرگ جلوه دادن موفقیتهایش و با تشویقها و تائیدهای مناسب، تواناییهای مختلف او را به رسمیت بشناسید.
- دانش آموزان را بیکار نگذارید. بدین مضمون که درس را سریع شروع کنید، همین امر باعث جلوگیری از مشکلاتی در کلاس درس میشود. توصیه میشود که معلم با برنامهریزی دقیق، تلاش در پیشرفت امر تدریس و آموزش داشته باشد، زیرا در این صورت شاگردان احساس اعتمادبهنفس و شایستگی در موضوعات درسی میکنند.
- عمل کنید و الگوی مناسبی باشید. ظاهر آراسته و متناسب با حرفه معلمی را انتخاب کنید. به صحبتهایی که با دانش آموزان میکنید پایبند باشید و خودتان نیز به آن عمل کنید. اگر به آنها میگویید سر ساعت و بهموقع در کلاس حاضر شوید، خودتان نیز باید همین کار را انجام دهید. اگر درزمانی خاص قول بررسی تکالیف را دادهاید، حتماً همان زمان آن کار را انجام دهید.
- استفاده از روشهای تدریس متنوع
- مهارت تشویق و تنبیه
- بالا و پایین کردن تن صدا برای جلوگیری از یکنواختی
- استفاده از نمادها و حرکات دست و سرو نگاههای معنیدار
- دوری از بلند کردن صدا(داد زدن)
- انجام مطالعه مداوم
- نگاه یکسان به همه دانش آموزان
منبع: مدیریت کلاس درس ، سید صمد الماسی حسینی
13- حرف این کتاب (2): کتاب هنر معلمی
12- حرف این کتاب (1): کتاب هنر معلمی
11- آنچه معلمان باید بدانند (3)
10- آنچه معلمان باید بدانند (2)
کلاس ,آموزان ,دانش ,مدیریت ,آنها ,طراحی ,دانش آموزان ,مدیریت کلاس ,انجام دهید ,مشارکت داشته ,داشته باشند ,مشارکت داشته باشند